Clincher Vs. Tubular-däck Vs. Tubeless-däck

De många variabler som måste beaktas när du väljer rätt däcksystem för dig är: komfort, vikt och punkteringsmotstånd.

Varje design har fördelar och nackdelar , så förarens däckval beror på vilka egenskaper som är mest relevanta för deras föredragna körstil. Konkurrenskraftiga amatörer, proffs och helgkrigare har väldigt olika behov och preferenser, liksom varje disciplin.

Den här artikeln kommer att förklara varje däcks egenskaper samt för- och nackdelar så att du kan fatta välgrundade beslut om dina däck och få ut det bästa av din åktur.

Clinchers, Tubulars Och Tubeless Däck Förklaras

Det finns tre typer av däck som du kan välja mellan, som nämnts ovan. Dessa tre däck har liknande material och fungerar likadant. De förlitar sig på en luftkammare som är täckt med gummi, som sedan tätas på fälgen. De viktigaste skillnaderna mellan systemen är fälgdesignen och hur de tätar luft.

Fälgar/hjul

Tubulära däck är de mest utmärkande, och paras endast med tubulära däck. De har ingen krok för att fästa clincher-däck på dem. Istället använder de lim eller tejp för att ansluta det rörformade däcket till den släta fälgytan.

Däremot har slanglösa färdiga och clincher- däck pärlsäte (krokar), åsar som fäster på fälgväggen. Både clincher och tubeless däck kan användas på tubeless-färdiga hjul.

Slanglösa däck fungerar dock inte på clincher-fälgar om du inte konverterar dem (beskrivs nedan). Den största skillnaden i fälgarna är deras storlek och form. Tubeless-ready pärlsäte är högre och har en något annorlunda form för att säkerställa en lufttät tätning.

Vad är Ett Clincher-däck?

Continental Grand Prix 5000 clincher däck.

En clincher-inställning inkluderar ett clincher-specifikt däck och slang tillsammans med antingen en clincher eller tubeless-ready-fälg. Däckhöljet och tråden, huvudsakligen gjord av gummi, är fodrad med två ringar runt kanten som kallas pärlan. Denna pärla är vanligtvis ståltråd eller annat starkt men lätt material som Kevlar.

Gummislangen i däckkammaren gör att clinchers kan pumpas upp. Däckvulsten hakar fast i vulstsätet och tätar när du pumpar upp innerslangen, vilket skapar ett solidt, slutet utrymme.

Den låga kostnaden och enkla utbytet och reparationer gör clinchers mycket populära. möjliggör även snabba och enkla reparationer vid vägkanten. Det finns många märken som tillverkar fälgar, däck och slangar. Detta gör dem lätta att hitta. Men dess design gör dem tyvärr också känsliga för punkteringar.

Vad är Ett Tubulärt Däck?

Continental Competition Tubular däck.

Liksom clinchers använder tubulära däck (aka sew-ups eller badkar) också ett rör för att blåsa upp luftkammaren. Istället för att lämna slangen separat sys slangen in i däckhöljet. För att fästa däcket på din fälg måste du använda antingen en speciell tejp eller flera beläggningar med lim.

Rör har ingen pärla så de är lättare än andra alternativ. Detta gör dem mycket populära bland professionella cyklister. Dessutom kan du köra mer varierande däcktryck. Rörturer är särskilt bekvämare och smidigare på grund av de mjuka materialen som används och lägre PSI.

En annan fördel är att de är mindre mottagliga för att klämma fast och förlorar luft långsamt när de är punkterade, vilket gör att förare kan fortsätta tills en servicebil når dem.

Problemet med tubulära däck är reparation och utbyte. Reparationer vid vägkanten kan vara svårt eftersom du måste byta däcket, fästa det på fälgen med lim eller tejp. Detta är arbetskrävande och kräver mycket erfarenhet. Proffs älskar att använda dem eftersom de inte behöver byta ut däcken.

Vad är Ett Slanglöst Däck?

Slanglösa däck är det senaste tillskottet på marknaden. De används flitigt i mountainbike-discipliner och blir långsamt populära inom landsvägs- och cyclocross-discipliner, med det första World Tour-racingteamet som använder tekniken.

Den slanglösa fälgen, som nämnts ovan, liknar clinchern förutom med en mer uttalad vulstsäte och de olika formerna som låser ihop bättre. Tubeless-däck är mer robusta än clincher-däck eftersom de använder ett extra lager gummi i höljet eller däcktätningsmedel för att skydda mot punkteringar. När den väl är genomborrad kommer däcktätningsmedlet automatiskt att härda för att blockera små hål.

Denna design har olika för- och nackdelar. Denna design är mycket användbar för terrängcyklister eftersom nyppunkteringar är mycket mindre frekventa. För det andra kan du köra slanglösa däck på mycket lägre PSI än clinchers, vilket ger mer grepp och överlägsen komfort genom stötdämpning.

Tubeless däck är tyngre än clinchers, och de kräver ett tätningsmedel för att repareras på vägen. Detta är dock inte lika allvarligt som tubulars. Som sagt, du kan använda en vanlig däckslang för reparation vid vägkanten om det behövs. Slutligen kostar de mer än de andra två typerna och kan vara knepiga att sätta upp.

Vad är Skillnaderna Mellan Clinchers, Tubeless Däck Och Tubulars?

Det är nödvändigt att veta vilka egenskaper du letar efter och vilka du värdesätter högst. Då kan du göra rätt val mellan ett tubeless eller standard clincher vs tubular däck. Icke-konkurrenskraftiga ryttare måste välja mellan tubeless eller clincher eftersom tubulars är mer problem än de är värda.

Tubular däck är fortfarande det bästa valet för racerbilar.

Monteringsprocess

Clincher-däck är de enklaste och mest effektiva att montera. Denna bekvämlighet är anledningen till att de är den mest populära typen av däck på marknaden och kommer sannolikt att förbli så.

Slanglösa däck är komplicerade att installera initialt eftersom du säkerställer att hela systemet är lufttätt och att tätningsmedlet tillsätts och sprids jämnt. Även om det är möjligt att reparera dina slanglösa däck på vägen om du får en punktering som tätningsmedlet inte fixar, så är det mer komplext och tidskrävande än vanliga clinchers.

Slangformade däck är svårast att montera eftersom de kräver speciallim med fyra till sex beläggningar. Låt en dag för varje lager att torka. När det sista lagret är på, kräver däcket en sista beläggning innan det placeras på fälgen.

Badkarstejp är ett snabbare men mindre hållbart alternativ. Den ersätter lim genom att täcka insidan av din fälg med tejp. Båda rörformiga monteringsmetoderna kräver noggrann rengöring av fälgen med avfettningsmedel före installation.

Punkteringsskydd

Slanglösa däck är minst känsliga för punkteringar tack vare förmågan att köra ett lågt PSI, användningen av tätningsmedel inuti för att själv reparera mindre hål, och eftersom de inte förlitar sig på den svaga innerslangen. mottaglig för punkteringar än tublös; tubulars upplever dock färre punkteringar än clinchers.

Valet av däckmaterial påverkar också punkteringsskyddet avsevärt, eftersom många märken har punkteringsbeständiga linjer, som Continentals Gatorskin-däck eller Schwalbes Greenguard-teknik. Dessa däck är bäst lämpade för mountainbikes, pendlarcyklar och touringcyklar. Punkteringsskydd är vanligtvis tyngre så de rekommenderas inte för cyklar som är tunga. I allmänhet har vägdäck inget punkteringsmotstånd.

Vikt

Systemanpassad viktjämförelse för cykeldäck. | Bild: bicyclerollingresistance.com

Tubulars är de absolut lättaste däcken som finns. De är det mest föredragna valet för racers och kommer att fortsätta att vara det. Jämför man clincher- och tubeless-modeller är det liten skillnad i vikt.

Vikter för varje kategori varierar beroende på pris och om punkteringsskydd ingår. Billigare däck är tyngre, mindre bekväma, styva och vanligtvis mer känsliga för punktering.

Ju högre pris, desto mer avancerad är tillverkningstekniken, vilket hjälper till att hålla vikten nere om inte det specifika däcket har punkteringsbeständiga material.

Prissättning

Clinchers erbjuder det lägsta priset . Ett landsvägsdäck, fälg och slang av god kvalitet kan kosta så lite som Deras utbredda och långvariga användning innebär att det finns stor konkurrens mellan märken för att hålla priserna relativt låga.

Jämförelsevis är tubulära och slanglösa däck dyra. De flesta rör är prestandaorienterade, vilket håller priset högt, men det finns några lågprisalternativ; de är bara svårare att hitta. Fälgarna är också dyra eftersom de är designade för racing.

Slanglösa däck är dyrast, men de blir billigare i takt med att tekniken förbättras och fler köper dem. Dessutom finns det lägre återkommande kostnader eftersom däcken är mer hållbara och inte kräver slangar.

Hastighet Och Rullmotstånd

Rullmotstånd jämfört mellan ett clincher, tubeless och tubular däck. | Bild: bicyclerollingresistance.com

För den genomsnittlige föraren är skillnaden mellan de tre typerna av däck försumbar. Slanglösa däck verkar dock vara snabbast, tack vare en liten minskning av rullmotståndet. Mitten är clinchers och förvånansvärt nog är tubformade däck den långsammaste typen trots deras utbredda användning bland proffs.

Cycling Weeklys team genomförde detta experiment. De bestämde följande rullmotståndsmätningar med en testcyklist på 87 kg som cyklade i 24,85 mph.

  1. Slanglöst 25 watt rullmotstånd
  2. Clincher 28 Watt rullmotstånd
  3. Rörformig 30 Watt rullmotstånd

Det extra motståndet beror sannolikt på ytterligare friktion i systemen. Till exempel har clincher-däck en innerslang som ger friktion jämfört med slanglösa. Rörformar har dock ett innerrör plus lim eller tejp, vilket ger ännu mer friktion.

Produktsortiment

Den mest populära clinchern är den med många märken, som alla erbjuder en mängd olika mönster och priser. Det finns också många innerslangar och fälgar. Gummibutyl (standard och lätt) och latex används för att tillverka innerslangar. Latex är lätt, men det är inte långvarigt, medan standardbutyl är slitstarkt och tungt, medan lätt butyl sitter i mitten.

När det gäller utbudet av produkter, rörformiga vs.

Slanglösa däck är nästan lika. Slanglösa däck har dock ökat i popularitet de senaste åren, med många avancerade cyklar som använder slanglösa däck som standard. Tubulars är endast för tävlingscyklister. Som ett resultat är tubeless nu mer utbredd, med bättre urval än tubulär.

Slitbana Per Tum

Alla tre typer av däck har en gänga per tum (TPI). TPI indikerar hur fina trådarna är och de resulterande egenskaperna; Däck av högre kvalitet har vanligtvis högre TPI-värden.

En högre TPI innebär att däcket är mer flexibelt och känsligt för stötar. Detta möjliggör mjukare och bekvämare körning. Omvänt är låg-TPI-däck styvare och vanligtvis mindre bekväma.

Kan Du Konvertera Clincher Wheels Till Tubeless?

Grundutrustning är allt som krävs för att konvertera clincher-hjul till slanglösa hjul. Det är möjligt att göra detta, men det är inte garanterat att det fungerar. Ibland tätar däckvulsten inte helt mot sätet. För att konvertera dina slanglösa fälgband, slanglösa däckventiler och slanglösa cykeldäck behöver du tätningsmedel.

Du kan sedan välja från någon av de efterföljande videohandledningarna online för att lära dig hur du konverterar ditt clincher-hjul till tubeless.

Att Välja Rätt Typ För Dig

Det är lätt att välja rätt däck för dig när du väl känner till fördelarna med varje typ.

Clinchers erbjuder ett utmärkt val för casual ryttare på grund av deras breda utbud av produkter och priser, samt den enkla vägkanten reparationer och byten. Du kan enkelt hitta rätt spec för dig, oavsett om det är lätta racerfärdiga däck eller hållbara stadsdäck.

Du behöver inte byta ut de clincher-färdiga eller tubeless-ready hjulen som är standard på de flesta cyklar.

Från och med 2022 är tubulära däck fortfarande det bästa valet för nästan alla konkurrenskraftiga landsvägs- och cyclocrossförare, med tanke på de betydande viktbesparingarna och möjligheten att använda ett bredare utbud av däcktryck. En annan anledning till att dessa däck är så populära är att professionella team har flera mekaniker som kan reparera och byta ut däcken, en extremt tidskrävande uppgift.

Slutligen, slanglösa däck är nästan överallt inom amatör- och professionell mountainbikecykling eftersom deras styrkor är idealiska för terrängcyklar såväl som för gruscyklar. De främsta fördelarna med tubeless är punkteringsmotståndet och förmågan att köra superlåga PSI.

Vi har också funnit att de erbjuder det lägsta rullmotståndet men bara lite. Vi tror att andra discipliner kommer att börja föredra tubeless framför clinchers med tiden, bättre prissättning och bättre teknik.

FAQ

Vilket är Bättre, Clincher Eller Tubulär

Om du inte tävlar konkurrenskraftigt är clincher-däck bättre än tubulära. De är billiga, lättillgängliga och enkla att reparera. Det är utmanande att montera eller reparera tubulära däck, och de är ganska dyra, vilket gör dem opraktiska för vanliga förare. Tubulära däck är dock lättare och mer motståndskraftiga mot punktering.

Vilket är Snabbast Rörformigt Eller Clincher?

Clincher är något snabbare än rörformig. Detta beror på att extra friktion i däcksystemet resulterar i mer rullmotstånd och minskad hastighet. Eftersom limmet/tejpen, innerslangen och innerslangen båda bidrar med viss friktion till rörformiga däck, har de mer. Clincher-däck har ett lägre motstånd eftersom endast innerslangen är inblandad.

Hur Vet Jag Om Mitt Hjul är Clincher Eller Rörformigt?

För att veta om ditt hjul är clincher eller rörformigt, töm däcket och kontrollera fälgen. Om sidoväggarna har åsar är det ett clincher-hjul. Rörfälgar är för väggar som är släta.

Varför Använder Proffsen Tubulära Däck?

Tubulära däck föredras av proffs eftersom de är den lättaste typen. De är också bekvämare än clinchers och erbjuder bättre hantering. Du kan också fortsätta åka tills en servicebil når dig när du åker tubular, och slutligen har proffsen erfarna mekaniker för att ersätta de punkterade tubulars.

Åker Folk Fortfarande Rörformigt?

Ja, de flesta professionella roadracers åker fortfarande rörformigt. Team EF-Education var först med att använda tubeless. Men majoriteten av professionella roadracers föredrar fortfarande lätta rör på grund av deras viktfördelar och komfort. Casual ryttare är inte bekanta med tubulars.

Använder Clincher-däck Slangar?

Ja, vanliga clincher-däck använder slangar. Slanglösa däck har en liknande design, men istället låser däckvulsten och fälgvulstens säte ihop för att säkerställa att däckkammaren är lufttät så att du kan pumpa upp den. Däremot använder clinchers ett förseglat innerslang för att blåsa upp däckets luftkammare.

Innebär Clincher Tubeless?

Clincher syftar inte på tubeless. Istället hänvisar clincher till hur däcket klämmer in i fälgarnas vulstsäte. Slanglösa däck använder en liknande mekanism för att låsa på fälgväggen, bara med en mer specialiserad låsmekanism för att säkerställa att tätningen är lufttät.

Vilken Tubeless Eller Clincher är Lättare?

I allmänhet är clincher-däck lättare än jämförbara slanglösa däck. För att säkerställa hållbarhet kräver slanglösa däck mer material. De kräver extra ventiler, tätningsmedel och eventuellt fälgborttagning, medan clinchers bara kräver ett rör. Detta kan vara en lätt butyl, latex eller annat material.