Kan Du Lägga Till Växlar På En Cykel Med Fast Växel? - En Komplett Guide

Det finns många fall där cykelägare konverterar flerväxlade cyklar till enkelhastighetscyklar. Vissa förare lägger också till växlar till mono-speed-cyklar. Men är det möjligt att lägga till växlar på en cykel med fast växel utan att orsaka skada?

Om avhoppen på en cykel med fast växel är tillräckligt stor för att möjliggöra ett nav med flera hastigheter, kan du lägga till växlar. Du kan antingen använda interna växelnav för en smalare ram eller kallställa din cykelram.

Kallhärdade stålramar är bara möjliga för att de är starka nog att tåla mycket påfrestningar utan att gå sönder. Aluminium och kolfiber förlorar också sin integritet.

Vad är Skillnaden Mellan En Cykel Med En Hastighet Och En Fast Växel?

Nybörjare kan till en början ha svårt att skilja mellan en fast växel och en enväxlad cykel. En enkelhastighetscykel är en cykel som har en kedjekrans på vevarna och en frihjulskugg på bakhjulet.

Med singelhastighetscykeln är det möjligt att rulla ut när man går nedför eller förhandlar runt hörn och föremål.

En fast växelcykel (fixie), å andra sidan, är väldigt lik den enväxlade, förutom att den bakre kugghjulet är en del av hjulnavet. Följaktligen måste du trampa hela tiden eftersom kugghjulet inte har ett frihjul.

Dessutom, för en fixie, fungerar drivlinan också som bromsar till cykeln.

Hur Kan Du Lägga Till Växlar På En Cykel Med Fast Växel?

Vi fick reda på att du kan lägga till växlar på en cykel med fast växel utan några negativa effekter från inledningen ovan. Men hur gör man?

Du behöver en ny uppsättning drivset och ett helt nytt hjul om du planerar att konvertera din fixie till en växlad cykel.

Se också till att du har de relevanta cykelverktygen med dig. Till exempel, hur håller du din cykel när du tar bort den gamla drivlinan?

Du kan använda Home Mechanic Bicycle Repair Stand , som har en helt justerbar klapp för att passa 3 cm 8 cm rör. Den justerbara höjden gör att du kan höja din cykel medan du arbetar.

Det finns många sätt att lägga till växlar på en cykel med fast växel.

Det ena alternativet är att välja ett enväxlad, invändigt växelnav eller det andra, en växel. Ditt val av metod bör bero på hur breda dina cyklar är.

Eftersom den GAMLA på ramen inte är särskilt bred, kanske det inte innebär några problem när du använder en enväxlad växel.

Använda Intern Växelnav För Att Lägga Till Växlar På En Cykel Med Fast Växel

Att sprida kedjestagen för att ge plats åt en växellåda kan vara förödande för utsläppsbredder under 120 mm.

Det rekommenderas att skaffa ett växelnav i sådana situationer.

Ett internt växelnav ser ungefär ut som ett enkelväxlat nav, bara det här är tjockare för att rymma kugghjulen.

Kugghjulen i ett nav behöver inte vara exponerade, till skillnad från i vanliga växelsystem.

Men för att du ska använda ett växelnav för att konvertera din fixie, byter du inte bara navet. Du byter hela drivlinan och hjulet också. Fixiefälgen kanske inte fungerar med det nya växelnavet.

För att du ska ha lätt att arbeta på din cykel behöver du en uppsättning verktyg. Du behöver inte köpa separata verktyg. Skaffa istället Park Tool SK-4 Bike Starter Tool Kit . Den innehåller 15 verktyg som är speciellt utformade för cyklar och en komplett guidebok för att fixa dem.

För- Och Nackdelar Med Interna Växelnav

Det interna växelnavet kanske inte är lika populärt som växellådans drivlina, men det har sina fördelar som inkluderar:

  • Kräver mycket liten eller ingen ramjustering

Som tidigare nämnt är ett baknav idealiskt för en cykel med smala utsläppsbredder. För cyklar gjorda av andra material än stål är ett invändigt nav det bästa valet. Allt du behöver göra är att skaffa en med en OLD som passar din cykel.

  • Kan växla när den står stilla

Det är inte möjligt att trampa när man växlar med standardväxelsystemet. Om du gör det kommer drivlinan att producera några störande ljud.

När det gäller växelnav låter de dig växla även när de inte är i rörelse. De är bra för att åka genom trafikstockningar.

Du kan också växla mellan flera växlar samtidigt utan att oroa dig.

  • Lågt underhåll

Till skillnad från växelväxelsystemet kräver interna växelnav minimalt underhåll. Du behöver bara behålla rätt kedjespänning, smörja och rengöra drivlinan, speciellt när de är helt nya.

Kugghjulen är skyddade från yttre skador eftersom de är inneslutna i navet.

  • De kan använda remdrift

Istället för den konventionella kedjedriften kan du välja att använda remdrift eftersom växelnavsystemet inte använder en växel. Bälten är också lättare att underhålla än kedjor.

Nackdelar Med Att Använda Interna Växelnav

Ett växelnav kan vara ett bra sätt att lägga till växlar på en cykel med fast växel. Det har dock sina begränsningar. De inkluderar:

  • De är tunga

Invändiga växelnav lägger till betydande vikt till en cykel; ju fler växlar den har, desto tyngre är navet.

För cyklister som gillar att hålla sina cyklar extremt lätta, kanske ett växelnav inte är det bästa alternativet.

  • Har färre växlar

En av de stora nackdelarna med att använda ett växelnav är att det har färre växlar än vanliga frihjulskassetter. Så det är tekniskt svårt att få plats med många växlar på ett litet utrymme.

De flesta interna växelnav har i genomsnitt 2 till 3 växlar.

  • Dyrt att byta

De flesta av de interna växelnaven är komplicerade att reparera. Därför måste du söka en mekaniktjänst eller byta ut navet. Navet är dyrare än en frihjulskassett.

  • Regelbunden kedjespänning

Eftersom det interna växelnavet inte använder en växel, måste du regelbundet spänna kedjan. Du måste också justera kedjespänningen varje gång du tar ut kugghjulet.

Använder Ett Växelväxelsystem

Du kan också lägga till växlar på en cykel med fast växel genom att välja ett växelsystem med frihjul. Tyvärr passar de flesta flerväxlade frihjulen på dropouts som är 130 mm breda och mer.

För att lägga till växlar på en cykel med fast växel måste du först kallställa ramen. Samtidigt är det bra att notera att man bara kan kallsätta stålramar.

Vad är Frame Cold Setting?

Kall inställning är att taktfullt trycka eller dra isär kedjestagen för att bredda avståndet mellan utsläppen.

Det finns många sätt att öka OLD Den mest pålitliga och exakta metoden är dock att använda en gängad stång med mutter.

Vi har redan diskuterat hur man ställer in en cykelram kall i artikeln Kan du lägga till växlar på en enkelhastighetscykel . Du kan också ta en titt på den här artikeln för mer information.

Fördelar Med Att Använda Växlaren Drive Train

Flerväxlade frihjul och växlar är de mest populära typerna av redskap. Detta växelsystem är populärt eftersom:

  • De tillhandahåller ett brett utbud av växlar
  • Drivsatsen är billigare än de interna växelnaven
  • Att reparera växelväxlars växelsystem är enkelt
  • Växeln är mer effektiv
  • De är lättare i vikt och möjliggör snabbare acceleration.

Om din cykel OLD är tillräckligt bred kan du välja en kassett med fler kuggar för maximal effektivitet. Till exempel kan SHIMANO Cassette XT 9-Speed 11-34 kedjehjulet rymma kedjerransonering upp till 34 växlar.

Nackdelar Med Växelväxelsystem

  • Växlarsystem är ömtåliga
  • De är inte kompatibla med remdrift
  • Du kan inte växla när du står stilla
  • Chans blir lätt skadade
  • Växelsystemet påverkas lätt av väderelement
  • Regelbundet underhåll krävs

Hur Mycket Kostar Det Att Sätta Växlar På En Cykel Med Fast Växel?

Att konvertera en fixie till en cykel med flera växlar kanske inte är ekonomiskt klokt. Kostnaden för att köpa enskilda delar till en cykels drivlina kan vara nästan lika hög som att köpa en flerväxlad cykel.

Men kostnaden för att sätta växlar på en fixiecykel beror på vilket växelsystem du väljer.

För ett internt växelnavssystem kan du spendera ungefär till. Å andra sidan kommer växelväxelsystemet att kosta ungefär –

Final Take

Du kan nu lägga till växlar på din fastväxlade cykel om du någonsin har undrat. Antingen ett internt växelnav eller ett växelsystem av växeltyp kan användas.

Det första du bör tänka på är materialet som används för att göra din cykelram. Du bör välja växelnavet om det inte är av stål.

Men om ramen är gjord av stål kan du kallställa den för att passa växelväxelsystemet.