Marin Rift Zone Review - Prisvärda MTB:er Med Full Upphängning

Marins Rift Zone-seriens cyklar är byggda för bergiga stigar, och sortimentet inkluderar modeller för både nybörjare och erfarna cyklister.

Dessa cyklar kommer med fjädring fram och bak, vilket gör dem mycket prisvärda. Med sina låga och aggressiva geometrier har Marin skapat en serie cyklar som tål trycket från en personlig uthållighetstur, samtidigt som de är tillräckligt bekväma för att studsa runt i skogen med dina vänner på helgerna.

Marin Rift Zone Lineup

Aluminium

  • Marin Rift Zone 1 MSRP : 74 cm / 70 cm
  • Marin Rift Zone 2 MSRP :
    70 cm / 74 cm
  • Marin Rift Zone 3 MSRP :
    74 cm / 70 cm
  • Marin Rift Zone JR 24 MSRP :
    61 cm

Rift Zone Carbon

  • Rift Zone Carbon 1
  • Rift Zone Carbon 2

Alla tre aluminiummodellerna har en serie 3, 6061 aluminiumram som hjälper till att göra cykeln styv, lyhörd och tuff som spik när man tar sig an ojämn terräng.

Marin inkluderade också deras egenutvecklade MultiTrac Suspension Platform, som de först inkluderade tillbaka på sina Hawk Hill-modeller. Även om den inte är lika känslig som andra konstruktioner av företaget, är den enkelsvängda MultiTrac-upphängningsplattformen mycket lättare för plånboken och lättare att underhålla.

De främre ändarna av aluminium Rift Zone 1 & 2 är utrustade med RockShox Recon RL 74c gafflar. De har 130 mm kompression och en stor mängd rebound-justering. Dessa gafflar kommer också med en RockShox Maxile främre genomgående axlar, för att kompensera för bredare, mer robusta hjuluppsättningar.

Marins Rift Zone-serien har en mängd olika modeller med ramar i aluminium och kolfiber. De är prisvärda och har respektabla komponenter.

Rift Zone 3, å andra sidan, kommer med en avancerad Marzocchi Bomber Z2 74 cm gaffel kopplad till en Kabolt-axel, ett avancerade alternativ som väger lite mindre än RockShox-alternativen.

Dessa spårmonster kommer alla som standard med 74 cm Marin-hjul. Alla är dubbelväggiga och redo för tubeless. Dessa smidda lättmetallfälgar är designade för användning med skivbromsar med mittlås. De körs på tätlagrade 32H-nav.

Alla tre modellerna är Vee Tire Co.-däck. De är välkända för sina patenterade föreningar, anpassade däcksegment och unika slitbanemönster. Vees Crown Gem 292.3-däck ingår i Rift Zone 1, 2 och 3. De har räfflade slitbaneblock som möjliggör en stabil styrposition.

Marin Rift Zone 1

MSRP :

  • Ram: Serie 3, 6061 aluminium
  • Drivlina: 11-växlad Shimano Deore Shadow Plus SGS
  • Kassett SunRace 11-551T
  • Bromsar: Shimano BRMT 201 hydro
  • Däck: Vee Tire Crown Gem, 296 cm

Denna terrängcykel i aluminium är mycket prisvärd, med dubbelfjädring och en Shimano-drivlina. Den har även hydrauliska skivbromsar. Den 11-växlade Shimano Deore-växeln är en populär beprövad del med en lågprofil, smällreducerande Shadow Plus-växel. Skivbromsarna är ganska vanliga standard för en trail-cykel men de är mer än tillräckliga om du inte kör extrema störtlopp.

6061 aluminiumramen är stensäker, med intern kabeldragning och en mellanklass RockShox Recon Silver-gaffel. Den har 130 mm vandring och är idealisk för banbrytande eller mild rockhoppning. Naturligtvis har Marin varit tvungen att sänka kostnaderna på vissa områden och detta är mest anmärkningsvärt med den relativt lågkvalitativa X-Fusion bakdämparen, men lyckligtvis hjälper Marins MultiTrac ramfjädring till att jämna ut körningen. Vissa kräsna ryttare kanske också vill uppgradera Vee Tyre Crown-däcken, men totalt sett, för priset, är detta en mycket anständig MTB med full fjädring.

Marin Rift Zone 2

MSRP :

  • Serie 3 6061 legeringsram
  • 12-växlad Shimano Deore
  • Shimano MT201 hydro skivbromsar
  • TranzX droppstolpe
  • 296 cm däck

Rift zone 2 är en viktig uppgradering till den här serien, speciellt i kombination med RockShox Deluxe ryggdämpare. Denna kvalitetskomponent jämnar verkligen ut körningen, vilket skapar en övergripande känsla av solid pålitlighet. I kombination med den imponerande MultiTrac-upphängningen på 6061 aluminiumramen kommer du att känna dig säker på att ta dig an några allvarliga offroad-spår.

Du får en uppgraderad 12-växlad Shimano Deore-drivlina, inklusive en Shimano-kassett och Shadow Plus-växel. Återigen ser vi Marin gå med Shimanos MT201 skivbromsar, ett funktionellt val för mindre aggressiv terrängkörning. RockShox Recon Silver-gaffeln är framtill, med 130 mm slaglängd. Detta möjliggör en snabb, smidig nedstigning.

TranzX:s fjärranslutna dropperpost är ett trevligt tillskott. Detta är något som varje seriös ryttare kommer att värdesätta som en viktig del av sin MTB. Vee Flow Snap-däcken skulle kunna uppgraderas, men detta paket är redo att ta itu med de svåraste bergslederna.

Marin Rift Zone 3

Idealisk för all-mountain och trail ridning

MSRP :

  • Serie 3 aluminiumram
  • Gaffel: Marzocchi Bomber Z2, 130 mm slaglängd
  • Stötdämpare bak: Fox-Float DPS
  • 12-växlad Shimano SLX
  • Shimano MT420 4-kolvsbromsar med 180 mm rotorer
  • X-Fusion Manic droppsitsstolpe

Marin installerade Shimano SLX 12-växlar på flaggskeppet Zone 3. Denna gruppset, som har funnits på marknaden i bara 6 månader, har fått mycket positiv feedback på grund av sin enastående byggkvalitet.

Om kvaliteten inte var tillräckligt, gjorde Shimano dessa komponenter korskompatibla med deras XTR & XT 12-växlars hårdvara, vilket betyder att det är otroligt enkelt att hitta reservdelar.

När det gäller drivlinor, gick zon 3 på fel sida, och bestämde sig för att inkludera ett FSA GRID, Modular 1x, 32T kedjekrans, som har MegaTooth-teknik, perfekt för ökad kedjesäkerhet på tuffa stigar. Du kan klättra uppför branta backar med denna drivlina, som körs på en SunRace 12-växlad kassett, 11-50T.

Marin Rift Zone 3 (den dyraste modellen i denna lineup) riktar sig till trailryttare som är mer erfarna och de som vill vara det.

Zone 3 valde ett mer robust alternativ och parade ihop dem med Shimanos MT420 4-kolvsbromsar med dubbla 180 mm rotorer. Dessa bromsar är mer hållbara än 2-kolvs motsvarigheter och har mycket mer bromskraft.

En anmärkningsvärd skillnad är att Zone 8 cms hjulset kommer med en hylsa, medan 1 och 2 kommer med en stiftled. Hylsförband är mer ekonomiska och passar bättre in i fälgarna, vilket ökar bromsens jämnhet och den totala hållbarheten.

Zone 3 får också lite av en uppgradering med sina Flow Snap 292.35-däck. Dessa däck är designade för att klara all terräng och alla slags väder. Oavsett om du letar efter hastighet, bromsning eller dragkraft i hörn, klarar dessa däck allt.

Marin Rift Zone 24 JR 2022

Trail / All-mountain

MSRP :

  • Serie 3 6061 Aluminiumram
  • 120 mm rörelse (f & r)
  • Gaffel: X-Fusion sammet RLC 66 cm
  • Bakre stötdämpare: X-Fusion =2 Pro R
  • Shimano Deore 11-sp växel
  • Sunrace 11-46T kassett, microSHIFT SLM895 växlare
  • 246 cm Vee Tire Flow Snap

Om du vill skämma bort den unga, blivande mountainbikecyklisten i ditt liv, är Marin Rift Zone junior ett bra ställe att börja. Denna cykel är mer än bara en barncykel. Det är en banbrytande maskin av hög kvalitet som hjälper dig bygga en karriär som professionell ryttare. Detta är den perfekta instegsgaffeln och kombineras med en X-Fusion bakdämpare för att ge utmärkt fjädring runtom.

Marins engagemang för kvalitet är uppenbart i 11-växlad Shimano Shimano Deore-set med SunRace-kassett, MT201 hydrauliska skivbromsar och en 11-växlad Shimano Shimano Deore-grupp. Vee Flow Snap 6 cm däck omsluter 61 cm aluminiumfälgar. Dessa däck är bra för mild offroad-åkning. Det är inte billigt för en juniorcykel men den är full av högkvalitativa komponenter som du vanligtvis inte hittar på den här åldersnivån.

Rift Zone Carbon

  • Rift Zone Carbon 1
  • Rift Zone Carbon 2

De två kolmodellerna, Rift Zone Carbon 1 & Rift Zone Carbon 2 är ganska mycket dyrare, men de erbjuder mycket mer när det gäller komponenter och prestanda också.

Båda har samma enkelriktade kolfiber främre triangel och serie 4 legering bak. Kombinationen av kol och aluminium gör cykeln tillräckligt styv men också följsam när stigen kräver det som mest.

Dessa modeller använder Maxxis Minion-däck, 2,5 (F) och 2,4 (R) tum breda, Shimano MT401 (Carbon 1) och SLX (Carbon 2) hydrauliska bromsar, och främre fjädring med 130 mm slaglängd. Den främre fjädringen skiljer sig, medan den bakre är densamma.

Det finns också en skillnad i växling, eftersom Carbon 1 använder en 12-spd SLX-växel, medan Carbon 2 förlitar sig på en 12-spd XT-mekanik.

Vi kommer nu att gå in på detaljerna för de olika Rift Zone-modellerna.

Rift Zone Carbon 1

Skiftande

Riftzone Carbon 1 använder exakt samma växlingskomponenter som dess aluminiumbror Riftzone 3.

Den har en 112 drivlina och växlar med den pålitliga och skottsäkra Shimano SLX SGS bakväxeln. Även om det inte är den bästa bakre mekan på marknaden, är den här lika bra som någon annan du kan hitta för det här priset.

Den är ihopkopplad med Shimano SLX SL-7100R spakar som är exakta och lätta att använda även med vinterhandskar på. Den största skillnaden mellan Shimano SLX jämfört med avancerade grupper som XT är den totala vikten. Du kommer inte att märka någon signifikant skillnad i prestanda eller växling.

Drivlina

Drivlinan på Rift Zone Carbon 1 är noggrant ihopsatt för att du ska kunna ta dig ut i branta backar och gå så lite som möjligt. Vevsatsen är ett FSA GRID, med ett 32T Direct Mount Chainring med Boost Spacing som kommer att förbättra effektiviteten i din trampning och förhindra att kedjan hoppar.

I andra änden finns en 12-spd SunRace-kassett med ett intervall på 11-50T, som är tillräckligt massiv för att hålla kadensen hög hela tiden.

Hjulset & Däck

Marin ville inte ta några chanser när det kommer till hjulsetet och däcken på deras Rift Zone Carbon-modeller. Båda modellerna är utrustade med Maxxis Minion DHF-framdäck och Maxxis Minion DHRI II-bakdäck. Bakdäcket mäter 6 cm i bredd, medan det främre är 6 cm. På så sätt får du maximalt grepp vid kurvtagning och maximal hastighet när du slår platta raksträckor.

Marin tillverkar fälgarna i egen regi. Marin gjorde fälgarna av aluminium. De har en dubbelväggig struktur som gör dem tuffa nog att tåla hopp, fall och kaninhopp. Viktigast av allt, de är tubeless-kompatibla.

Rift Zone Carbon 2

Skiftande

Rift Zone Carbon 2 erbjuder en stor förbättring när det kommer till växling. Den har en 12-växlad Shimano XT bakväxel, vilket är ett av Shimanos bästa alternativ.

Den inkluderar också Shimano SLX 12-växlad växel. De är kompatibla och fungerar tillsammans som en charm.

Drivlina

Carbon 2:s drivlina är annorlunda än Carbon 1. Det betyder att du kan vara säker på vart dina pengar tar vägen. På framsidan får du ett FSA Gradient vevparti med 32T kedjekrans. På baksidan kommer din bakre mek att arbeta upp och ner med en Shimano SLX M7100-kassett med en 10-51T-profil. Detta ger dig fler alternativ på stigarna tack vare det ökade växelområdet.

Suspension

Marin Rift Zone Carbon 2 studsar med en Fox Performance 34Float upphängd gaffel som har 130 mm vandring. Den kan justeras i tre olika lägen för att tillgodose olika behov och körstilar. Du får även rebound-justering och en 44 mm offset.

På baksidan får du en lika kapabel Fox Float DPX2 bakdämpare, med en EVOL luftfjäder och 3-läges kompressionsjustering. Du kan anpassa den på vilket sätt det passar dig.

Bromsar

Rift Zone Carbon 2 kan verka ostoppbar, men när du behöver den för att sakta ner kan du helt enkelt koppla in Shimano SLX hydrauliska skivbromsar. Bromsarna stoppar cykeln omedelbart genom att spänna ihop enorma 203 mm (främre) och 180 mm (bakre) rotorer.